Det är i Bonniertidningen Dagens Nyheter som delar av näringslivet inlett en kampanj för att stoppa Sverigedemokraterna från att få inflytande över svensk politik.
Tidigare i veckan skrev 41 namnkunniga profiler en debattartikel om att SD:s värderingar hotar näringslivets "liberala" fundament.
Nu går även H&M:s vd Karl-Johan Persson ut i samma tidning och attackerar Sverigedemokraterna.
På frågan hur han ser på SD:s framgångar, menar han bland annat att partiets 1,1 miljoner väljare är rädda och har en "konstig människosyn".
– Jag tycker det är tråkigt. Det bygger på rädsla och på en konstig människosyn. Jag tror också att det kommer från att det saknas ett öppet diskussionsklimat, säger Karl-Johan Persson till DN. Jag förespråkar ett samhälle som är öppet för flyktingar och människor från andra nationaliteter. Jag tror att det gör Sverige till ett rikare land.
Han påstår också att den nationalistiska, eller "främlingsfientliga" som DN kallar det, utvecklingen i Europa är "läskig" och går emot hans företags mest grundläggande värderingar, som enligt Persson bland annat bygger på "mångfald" och "människors lika värde".
Gällande den kommande regeringsbildningen i Sverige så namnger han inga partier, utan säger att han vill se en "vettig konstellation" av något slag, partier som tillsammans kan regera landet långsiktigt. Samtidigt som han hyllar flyktinginvandring medger han dock indirekt ett misslyckande i invandringen eftersom han listar en mer fungerande "integration" som en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige. Karl-Johan Persson tror alltså även att ett öppnare debattklimat, där invandringen får diskuteras mer fritt, skulle stoppa SD från att växa.