"Det här skulle vi behövt när vi var nya i Sverige", lyder rubriken till det öppna brevet.
Kvinnorna, som alla är "samtalsledare" på Rädda Barnens ungdomsförbund, listar olika krav som de ställer på Sverige.
De skriver att de när de själva kom till landet möttes av "skolor med fördomar, utanförskap och stela orättvisa system".
Invandrare möts i skolorna "av personal som segregerar oss från andra elever och som låter fördomar styra", klagar de.
Förutom mer resurser till elevhälsa och lärare för att ge invandrare stöd kräver debattörerna också "mötesplatser och stöttning för aktiviteter".
Ytterligare ett krav är på "lika möjligheter och rättvisa bedömningar".
"Vi har också mött lärare och studie- och yrkesvägledare som bara berättar om praktiska gymnasielinjer, som ifrågasätter våra ambitioner, och som favoriserar etniskt svenska elever", skriver invandrargruppen och fortsätter:
"Vi behöver inte fördomar och förminskning, vi behöver rättvisa bedömningar, flexibilitet, uppmuntran, och förståelse för att det tar längre tid att plugga när det inte är på våra hemspråk."