Fransson tyckte att räddningsfartyget betedde sig konstigt – det kom från den svenska gränsen, hade uppgett i den elektroniska fartygstrafikservicen AIS att det var på väg mot Las Palmas, men gick trots det i riktning mot den ryska flottbasen Kaliningrad – så han bestämde sig för att skugga fartyget.
– Jag försökte smyga upp lite mot dem men då saktade de ner lite så jag tror de ville ha mig på avstånd, berättar han för Fria Tider idag på morgonen.
– Som du ser är det bilder taget på avstånd och lite dis och duggregn. Det var cirka tre kilometers avstånd så jag fotade genom en kikarlins, därav runda svarta ramar, förklarar han.
Fransson uppger för Fria Tider att han på babords sida kunde se att något hängde ned i vattnet. Samtidigt visar bilderna att fartyget har en svag slagsida åt just babord.
– På babords sida akter såg det ut som om något hängde ner i vattnet, men svårt att se, säger han.
Marinens utsikter att lyckas med sin ubåtsjakt i Stockholms skärgård ger Per Fransson inte mycket för.
– Jag tror nog vår lilla ensamma militärbåt kan avsluta sin pinsamma ubåtsjakt, den låg nog under fartyget, säger han till Fria Tider.
Han berättar att det ryska räddningsfartyget är ovanligt stort för sin fartygstyp.
– Svenska SAR-fartyg (Search and Rescue reds. anm.) är ca 20 till 30 meter. Det här är 104 meter långt, konstaterar han.
Han uppger även att räddningsfartyget Professor Logachev hade satt dagersignaler i förmasten som signalerar "begränsad manöverförmåga" och att fartyget färdades i endast 3,7 knop, något som skulle kunna tyda på att det bogserade något under vattenytan. Den låga farten och det mystiskt stora djupgående som angivits väckte hans uppmärksamhet.
– 6,2 meters djupgång verkade mycket på det fartyget tyckte jag, avslutar han.
Försvarsmakten ville igår inte kommentera de uppgifter som Fria Tider fått från Per Fransson.