Fria Tider stängdes redan år 2010 av permanent från Googles tjänst Adsense, som har ett de facto monopol på så kallade pay-per-click-annonser i Sverige.
Sedan dess har Google vägrat att besvara några frågor om grunden för beslutet, som har kostat Fria Tider tiotals miljoner kronor i förlorade annonsintäkter.
Nu har även Samhällsnytt fått sitt reklamkonto avstängt av Google.
– Detta innebär att hälften av våra intäkter faller bort. Vi kan behöva skala ner verksamheten, säger Samhällsnytts ansvarige utgivare Mats Dagerlind i en kommentar på sajten.
I ett mejl till Samhällsnytt skrev Google först att avstängningen från Adsense skett på grund av en artikel med rubriken "Här stenar svartsjuke Anar trebarnsmamman till döds". När beslutet överklagades meddelade Google att avstängningen blivit permanent och att beslutet inte gick att överklaga.
När Samhällsnytt bytte till tjänsten GoogleAdX fick sajten besked om att deras konto stängts av även där på grund av ”starkt politiskt innehåll”.