Det statliga mediebolaget har publicerat en ljudinspelning där en av Fria Tiders telefonförsäljare påstås vilseleda en kund på detta sätt. Hela samtalet kom dock inte med i SVT:s publicering, och Fria Tider publicerar därför den del som föll bort ovan.
– Det här tycker jag inte är ett avtal utan bara ”får vi skicka dig information?”, säger SVT:s expert, konsumentvägledaren Maria Johansson, om det samtal som SVT publicerar.
"Säljarna lämnar inte korrekt och begriplig information om ångerrätten", skriver SVT med hänvisning till det likaledes statliga Konsumentverket.
Fria Tider publicerar nu den del av samtalet som SVT inte fick med i sin rapportering, trots att Fria Tider erbjöd sig att skicka hela samtalet till Plus för alla kunder som går med på det.
– Ja, jag sa till den här SVT-journalisten (Maria Höglund, FT:s anm.) att om nån kund klagat hos Plus så lämnar vi gärna ut de inspelningar vi har, om kunden är ok med det. Men det var man inte intresserade av utan man ansåg sig redan ha fått all information man behövde, från kunden, säger Widar Nord.
Av inspelningen ovan framgår det att kunden "Lotta" får korrekt information om ångerrätten och att hon ändå väljer att tacka ja till prenumerationen med två veckors öppet köp. Hon utnyttjar därefter inte det öppna köpet utan väljer istället att bestrida fakturan på den grunden att hon inte beställt.
SVT:s artiklar om Fria Tider har bara publicerats på webben och inte sänts i TV.
– Det går därför, händelsevis, inte att anmäla publiceringen för bristande saklighet till Granskningsnämnden. Så på webben har SVT samma svängrum som Expressen och andra mer eller mindre uttalat oseriösa medier på vänsterkanten, säger Widar Nord.
Men Konsumentverket kritiserar ju säljmetoderna?
– Den utredningen är inte färdig och kritiken bygger delvis på missförstånd. De har kritiserat att vi använder både begreppen "ångerrätt" och "öppet köp" och hävdar att det kan få kunderna att tro att de har 14 dagars ångerrätt följt av ytterligare 14 dagars öppet köp. Det är långsökt, men skulle någon ha ångrat sig för sent av detta skäl så kommer vi att återbetala det köpet i efterhand även om man använt prenumerationen sen dess. Vi kommer att annonsera detta på hemsidan inom kort, säger Widar Nord.
Inget mer?
– Jo, man kritiserar att vi informerat kunderna om att de "uttryckligen" måste åberopa ångerrätten om de ångrar sig, istället för "otvetydigt" som det står i lagtexten. Det är en ren småsak som inte kan få någon effekt på kundens förmåga att fatta beslut, så jag tycker allvarligt talat Konsumentverket överdriver där. Men givetvis har vi rättat det nu.
Efter denna publicering har SVT även sänt uppgifterna i Rapport 19.30.
Efter denna artikels publicering har Svea hovrätt prövat om Fria Tiders information om ångerrätt är bristfällig och gått helt på Fria Tiders linje. I domen underkänner domstolen helt SVT:s och Konsumentverkets resonemang. Läs hovrättsdomen och mer om den i denna artikel.