Det är i ett internt brev från den 19 januari som Samhällsnytt tagit del av som Försäkringskassan informerar sina handläggare om den nya språksatsningen arabiska.
Där står det att myndigheten kommer införa ett nytt direktnummer för språkservice på arabiska samt polska.
"Valet av just språken arabiska och polska, baseras på att det är störst efterfrågan på våra tjänster på dessa två språk, och där det även är långa väntetider", står det i brevet.
Den 1 januari tog Försäkringskassan även över etableringsersättningen från Arbetsförmedlingen, varför samtalsvolymerna förväntas öka ytterligare.
Förklaringen är också att myndighetens talsvar inte förstår annat språk än svenska:
"I dagsläget är det inte möjligt för de som har behov av att ringa in på andra språk än svenska att beskriva vilken fråga de har och vilken förmån det gäller. Talsvaret förstår inte andra språk än svenska och den tidigare lösningen var därför att boka samtal på andra språk."
Men enligt en handläggare som Samhällsnytt talat med är antalet samtal på polska liten i jämförelse med arabiska, och hon tycker egentligen att den linjen är rätt meningslös.
”Det känns som det är bara för att ge mindre negativ uppmärksamhet för arablinjen”, skriver hon i ett mejl till tidningen.
Detta bekräftas även av Försäkringskassans områdeschef på avdelningen för Gemensamma försäkringsfrågor, Gabriella Åstrand.
Först undviker hon frågan hur stor andel av samtalen som kommer föras på arabiska respektive på polska, men svarar till slut:
– Arabiska kommer att ha en högre procentuell andel än polska.
Samhällsnytts uppgiftslämnare berättar också hur Försäkringskassan de senaste åren får in alltfler blanketter som är ifyllda på arabiska och som sedan måste skickas översättning. Ibland ringer de arabisktalande upp myndigheten redan innan de över huvud taget har kommit till Sverige för att ta reda på vilka bidrag de kan få när de väl kommit hit.
Den nya arablinjen öppnar den 1 februari och kräver tio nya tjänster. Dock har myndigheten än så länge inte publicerat något pressmeddelande om satsningen på sin hemsida,