När det är dags att starta sophämtningen trycker sopbilens förare bara på en knapp. Det startar roboten och drönaren, som lyfter från taket på lastbilen och från ovan lokaliserar sopkärlen placering och kommunicerar detta till roboten.
Därefter sker all sophämtning och tömning automatiskt av roboten. I hytten kan föraren på en skärm följa exakt var roboten befinner sig.
Projektet ROAR, som står för Robot-based Autonomous Refuse handling, är ett samarbete mellan Volvokoncernen, Chalmers, Mälardalens högskola, Penn State University i USA och Renova.
Syftet är att demonstrera hur det kan fungera inom en snar framtid när smarta maskiner kommunicerar med varandra för att underlätta vardagen inom en lång rad områden.
En förutsättning för robotens arbete är att det har skapats och lagrats en karta över området där den ska hämta soptunnorna. Roboten använder sen en rad olika sensorer för att autonomt kunna utföra sina uppgifter. Bland dem finns GPS, Lidar (ett system som liknar radar men där laserljus används istället för radiovågor) kameror, IMU som bland annat använder accelerometer och gyroskop för navigation samt odometri, där rörelsesensorer mäter positionsförändringar över tid.
– För oss i Volvokoncernen är säkerhetsaspekten grunden i allt vi gör, säger Per-Lage Götvall, ansvarig för robotutveckling inom Volvokoncernen, i ett pressutskick. Därför används många av robotens sensorer också för att säkerställa säkerheten.
Ett exempel är en nödstopp där roboten omedelbart stannar om till exempel ett barn eller en hund springer ut framför den. Ett annat exempel är en kamera på lastbilen som upptäcker om någon kommer för nära under tömningen av tunnorna. Om så sker stannar processen automatiskt.