Är påven katolik? Den retoriska frågan används ibland för att betona att något är fullständigt självklart. Naturligtvis är påven katolik. Hur skulle han kunna vara något annat? Skiter björnen i skogen?
Är Svenska kyrkans blivande ärkebiskop kristen?
Svaret på den frågan är inte lika självklart. Flera av Antje Jackeléns uttalanden i samband med ärkebiskopsvalet går stick i stäv med centrala kristna trossatser. När Jackelén till exempel fick frågan om Jesus gav en sannare bild av Gud än Muhammed, sade hon att det var ett ganska intrikat teologiskt spörsmål som inte gick att besvara med ett enkelt ja eller nej. Det är ett svar som borde väcka uppseende bland svenska kristna.
Grundbulten i den kristna tron är att Jesus var inte bara Guds son, utan Gud själv som tagit mänsklig gestalt. Mot den bakgrunden kan man tycka att frågan som Antje Jackelén fick inte alls borde vara särskilt komplicerad. Om Jesus var Gud, hur kan han då inte ha lyckats ge en sannare bild av sig själv än Muhammed, som aldrig gjorde anspråk på att vara något mer än människa?
Svaret är enkelt och självklart. Om man är kristen, vill säga.
I ett replikskifte i Svenska Dagbladet har den blivande ärkebiskopen avkrävts svar om huruvida hon tror på jungfrufödseln. Var Jesus resultatet av att Maria befruktades av en man? Eller blev hon havande genom ett mirakel, som det står i Bibeln? De ordkaskader som Jackelén har drygat ut Svenskans spalter med innehåller inga klara besked.
Inte heller den frågan borde vara svår att besvara. Om Jesus inte tillkom genom ett mirakel, utan på mer konventionellt vis, så var han inte Guds son utan (får man anta) timmermannen Josefs son. Och då faller hela den kristna religionen. Men Jackelén svävar återigen på målet.
Det är svårt att komma till någon annan slutsats än att Jackelén förmodligen inte är kristen. Det är i så fall inte särskilt förvånande. Hon tillhör en generation präster som sökte sig till Svenska kyrkan, inte därför att de delade kyrkans trossatser, utan därför att de avskydde vad kyrkan stod för och ville förvandla den till något annat.
Det är en generation som inte har några problem med samkönade äktenskap, att avbilda Jesus som läderbög i Uppsala domkyrka, eller att kyrkan anställer imamer. Men klassiskt kristna dogmer som jungfrufödseln har de svårt för. Det där tjatet om jungfrulighet känns ju lite patriarkalt och mossigt. Bättre då att Jesus hade en mamma som tog för sig i sängen.
Det är en generation som vägrar att definiera den kristna tron. Gick Jesus på vattnet? Helade han lama, blinda och döva? Var han Guds son? Var han åtminstone en hyggligare prick än Muhammed? Tro som du vill Gud är kärlek! Så lyder svaret från den nya svenska kyrka som Jackelén och hennes likasinnade har skapat.
Det är en generation som egentligen bara är riktigt säker på en sak. Nämligen att Gud är politiskt korrekt. Gud tycker homosexualitet är fint. De där bibelcitaten om att det skulle vara en styggelse var bara en anpassning till den då rådande tidsandan. Sedan dess har Gud kommit på bättre tankar. Gud är för en generös invandringspolitik. Här är icke jude eller grek, är det skrivet, och för Jesus är ingen människa illegal.
Det enda Gud inte tycker om är sverigedemokrater. De är främlingsfientliga och behöver moralisk fostran för att bli lika visa och goda som vi andra, förklarade Jackelén i TV-soffan häromdagen. Och om deras barn döps i Svenska kyrkan vredgas Gud och skickar stormar som straff, har en annan präst låtit oss förstå.
Att även präster frestas anamma de åsikter som är på modet just nu borde inte förvåna någon. Men den kristna kyrkan har i alla tider gjort anspråk på att förvalta eviga, av Gud givna sanningar. Man kan inte byta innehåll i en religion på samma sätt som man byter kök i en gammal kåk med renoveringsbehov, åtminstone inte med trovärdigheten i behåll. Svenska kyrkan har gjort sig irrelevant genom att helt anpassa sitt budskap efter tidsandan.
Den som är kristen har ingenting att hämta i Svenska kyrkan, utan bör söka sig till något seriöst trossamfund. Den som inte är det har ingen anledning att vara med i någon kyrka överhuvudtaget. Imorgon är det den 1 november, vilket är sista dagen då man kan lämna in sin utträdesanmälan om man inte önskar betala kyrkoskatt vid 2014 års taxering. Den som ogillar det politiskt korrekta åsiktskomplex som numera utgör Svenska kyrkans lära, bör fundera på om han kan göra något vettigare med den procent av årsinkomsten som det kostar att vara med i biskop Antjes flumkyrka.
FRIA TIDER