The Anti-Defamation League (ADL) skriver på sin hemsida att man nu tillsammans med The Natan Fund utlyser en tävling kallad ”Innovation Against Hate” för att stimulera nytänkande bland sina gräsrötter när det kommer till att bekämpa framväxten av ”hat” på nätet. För att genomföra detta uppmanar man bland annat programmerare, akademiker och journalister att delta, och utlovar stora prispengar till den som kommer med bäst idéer.
Förstapriset i tävlingen är 35.000 dollar, motsvarande ungefär 311.000 svenska kronor, och den som kommer på andra plats får 15.000 dollar, motsvarande 134.000 kronor. Tävlingen avgörs i slutet på mars 2017.
– Rasister och antisemiter är alltid snabba med att ta fasta på ny teknik för att sprida sitt hat ... och vi måste vara kreativa för att bekämpa det. Jag är ser med spänning fram emot vad kreativa studenter, ingenjörer och programmerare kan hitta på för att hjälpa ADL att uppfylla sitt tidlösa mål, att bekämpa antisemitism och att förespråka rättvisa för alla, säger ADL:s vd, Jonathan Greenblatt, angående kampanjen.
ADL grundades 1913 av organisationen B'nai B'rith, hebreiska för ’förbundets barn’, för att motverka vad man uppfattade som antisemitism.
Bland annat talade ADL om hat och antisemitism när tillträdande president Trump använde begreppet ”America First”. Trumps kampanjfilm ansågs vara ”antisemitisk” eftersom den visade bilder på inflytelserika judar, utan att ens nämna att de var judar. Man rasade även när Trump utsåg Stephen Bannon till rådgivare i den nya regeringen.
Under 2016 lades internetgrodan Pepe till på ADL:s index över hatsymboler, där den jämförs med hakkorset och ”eko” – eko har använts av en amerikansk nätradio för att signalera judiska namn.